ریاضی دانان

خیلی متشکرم از ورود شما به این وبلاگ

لئوناردو داوینجی ریاضی دان ایتالیایی كه او را لئوناردوی پیزایی هم می گویند در حدود سال 1170 میلادی در پیزا متولد شد . آموزش ریاضی خود را در الجزایر دید . ضمن مسافرت به شرق ، با ریاضیدانان آنجا آشنا شد و موفقیت های آنها را در نوشته های خود منعكس كرد و از همین راه بود كه پیشرفت های ریاضی شرق ، در دسترس غرب قرار گرفت . « كتاب حساب » مهمترین تالیف این دانشمند است . این كتاب به نام « لیبر آباكوس » نیز معروف است .

 

او در مقدمه ی كتابش می نویسد : « پدرم اهل پیزا بود و در اداره ی گمرك بوكیا درافریقا كار می كرد . او مرا با خود به آنجا برد تا هنر حساب كردن را یاد بگیرم . هنر عجیب حساب كردن ، تنها به كمك نه علامت هندی ، مرا چنان به شوق آورد كه ، به طور قطع ، تصمیم گرفتم ، آن چه را در مصر ، یونان ، سوریه ، سیسیل و پرووانس در این باره می دانستند ، بیاموزم . از همه ی این كشور ها دیدن كردم و قانع شدم كه ، دستگاه عدد نویسی هندی از همه كامل تر است و بر روش فیثاغورث برتری دارد . این دستگاه را ، و همه ی آنچه به آن مربوط می شد ، یاد گرفتم ، و بررسی های شخصی خودم را كه از « مقدمات » اقلیدس به دست آورده بودم ، به آن اضافه كردم و تصمیم گرفتم این كتاب را بنویسم » .

 

« كتاب حساب » رساله ای است درباره ی حساب و جبر كه شامل 15 فصل است و آگاهی هایی از دانش حساب و جبر آن زمان را ، در اختیار خواننده می گذارد .

 

لئوناردوی پیزایی ، با طرح و حل مساله ای درباره ی سرمایه ی چند نفر ، برای نخستین بار ، اندیشه ی عدد منفی را ، به نام «‌قرض » ، در اروپا طرح كرد .

 

خدمت بزرگ لئوناردوی پیزایی به دانش ، در این بود كه ، برای نخستین بار ، دانشمندان اروپایی را با جبر و دستگاه عدد نویسی هندی آشنا كرد .

 

+ نوشته شده توسط آرمان در سه شنبه پانزدهم آبان 1386 و ساعت 13:8 | آرشیو نظرات

زندگی نامه ی لایب نیتس

گوتفريد ويلهلم لايب نيتس (1666 – 1716) رياضي دان و فيلسوف آلماني ، در لايبزيك متولد شد . پدرش محضردار و استاد اخلاق بود . در شهر زادگاه و بومي خود وارد دانشگاه شد و به تحصيل حقوق پرداخت . به خاطر منطقي بودن رياضيات به اين دانش علاقه مند شد . از همان كودكي به مطالعه ي كتاب هاي علمي شوق داشت و نوشته هاي ارسطو و دكارت را مطالعه كرد .

 

كار علمي لايب نيتس ، با فعاليت دولتي او به عنوان فرستاده ي سياسي به پاريس مخلوط شده بود . در سال 1673 در انگلستان بود و در آنجا ، ماشين حسابي را كه خود او – بعد از آشنايي با ماشين حساب پاسكال – ساخته بود ، در جامعه ي سلطنتي به نمايش گذاشت . بعد از آنكه به پاريس بازگشت ، به عضويت جامعه ي سلطنتي انتخاب شد .

 

لايب نيتس ، هم زمان با نيوتون و بدون رابطه با او ، به آناليز رياضي معاصر – حساب ديفرانسيل و انتگرال – دست يافت .

 

او مقدمات نظريه ي دترمينان ها را ، كه ضمن حل دستگاه هاي درجه اول چند مجهولي پديد آمده بود ، طرح ريخت . لايب نيتس ، به جز اينها ، كار هاي زيادي درباره ي ويژگي هاي منحني ها و تجزيه ي تابع ها به رشته دارد كه منجر به نتيجه گيري هاي مهمي شد .

 

+ نوشته شده توسط آرمان در یکشنبه یکم مهر 1386 و ساعت 15:26 | آرشیو نظرات

زندگی نامه ی ایزاک نیوتون

ايزاك نيوتون (1727 – 1642) رياضيدان و فيزيك دان انگليسي

 

نيوتون كشاورز زاده بود و پدرش قبل از تولد پسر خود از دنيا رفت . دانشمند آينده ، از همان دوران كودكي ، گرايش خود را به كار مستقل و آموزش جدي نشان داد . در دانشگاه كمبريج تحصيل كرد و در آنجا بود كه معلمان را از استعداد رياضي خود ، دچار حيرت كرد . بعد ها استاد همين دانشگاه شد . از سال 1703 ، رئيس جامعه ي سلطنتي (فرهنگستان علوم) لندن شد كه بسياري از دانشمندان طراز اول آن زمان را ، در خود جمع كرده بود .

 

ايزاك نيوتون ، مؤلف كتاب مشهور « مباني رياضي فلسفه ي طبيعي » است (1687) ، كه در آن ، قانون هاي مشهور نيوتون در زمينه ي مكانيك و يك رشته كشف هاي ديگر را  ، مطرح كرده است . در سال 1787 ، كتاب « حساب عمومي » را نوشت كه در آن ، از روش جبري با نشانه ها و طرح ريزي امروزي ، صحبت كرده است .

 

او براي نخستين بار ، پرتو هاي نوراني را مورد مطالعه قرار داد و از آنجا ويژگي رنگ ها را كشف كرد ، چيزي كه تا آن زمان ، هيچكس درباره ي آن حدس هم نزده بود .

 

نيوتون و لايبنيتس را به عنوان پايه گذاران علم حساب ديفرانسيل و انتگرال مي شناسند . نيوتون در اواسط دهه ي 1660 به اين افكار دسترسي يافت ، در حالي كه لايبنيتس كار خود را از اوايل دهه ي 1670 آغاز كرد . اما لايبنيتس آنها را زودتر به چاپ رساند و علامت گذاري هاي او بسيار جالبتر از علامت گذاري هاي نيوتون بود .

 

بسياري از روش ها و مطالب اين علم قبلا هم كشف شده بودند ، حتي بارو معلم نيوتون در كمبريج ، بدون اطلاع از مفهوم دقيق مشتق و انتگرال ، يك معادل هندسي قضيه ي بنيادي را بيان و اثبات كرده بود . در حقيقت نيوتون و لايبنيتس پلي استوار بين ايده هاي قبلي و روش هاي مدرن در رابطه با اين دانش را بنا نهاده اند .

 

+ نوشته شده توسط آرمان در یکشنبه هجدهم شهریور 1386 و ساعت 17:26 | آرشیو نظرات

زندگی نامه رنه دکارت

رنه دكارت (1650 – 1596) ، رياضيدان و فيلسوف فرانسوي ، مؤلف رساله ي مشهور      «هندسه» (1637) كه در آن ، براي نخستين بار در تاريخ دانش ، روش مختصاتي را پيشنهاد كرده است .

 

روش مختصاتي ، به دكارت و فرما امكان داد تا هندسه ي تحليلي را به وجود آورند . در هندسه ي تحليلي ، مي توان هندسه را از نظر معادله هاي جبري مورد بررسي قرار داد. دكارت ، نظريه ي معادله ها را با وارد كردن نشانه هاي تازه اي ، غني تر و ساده تر كرد . او نخستين كسي بود كه نشانه هاي x و y و z را براي مجهول انتخاب كرد (او براي z ارجحيت قائل بود ) . همچنين ، روش ضريب هاي نامعين را كشف كرد كه امروزه كاربرد هاي فرواني دارد . دكارت ، در فلسفه و رياضيات ، از روش تحليلي پيروي مي كرد كه طبق آن ، بايد هر مساله را به اجزاء تشكيل دهنده اش تجزيه كرد و سپس با آغاز از ساده ترين جزء ها ، به طرف مورد هاي بغرنج تر حركت كرد .

 

 

 

+ نوشته شده توسط آرمان در پنجشنبه هشتم شهریور 1386 و ساعت 18:16 | آرشیو نظرات

زندگی نامه لئونارد اویلر

لئونارد اويلر (1783-1707) ، رياضي داني بزرگ و دوست نزديك م.و.لومونوسوف بود .

 

اويلر در شهر بال سويس متولد شد . آموزش هاي اوليه ي خود را ، در منزل و نزد پدرش  گذراند و آموزش رياضي خود را تحت راهنمايي يوهان برنولي ، رياضي دان بزرگ سويسي تكميل كرد .

 

در 19 سالگي ، رساله ي علمي خود را درباره ي تجهيز كشتي نوشت كه به خاطر آن جايزه ي فرهنگستان علوم پاريس را به او دادند . در 20 سالگي به فرهنگستان علوم پترزبورگ راه يافت و در 23 سالگي ، استاد كرسي فيزيك شد و در 26 سالگي به عضويت رسمي فرهنگستان علوم پترزبورگ درآمد .

 

اويلر استعداد فوق العاده اي در كار داشت . او روي هم 865 اثر بكر دارد كه چند ده جلد را تشكيل مي دهند . علاقه هاي علمي اويلر ، بسيار متنوع بود . او تقريبا در همه ي زمينه هاي رياضيات مقدماتي و رياضيات عالي ، در زمينه ي مكانيك و اختر شناسي ، كشف هاي پر ارزشي دارد . اويلر كتابي درباره ي جبر نوشت به نام « ورود كامل به جبر » (1770) ، كه مي توان آن را نمونه ي كتاب هاي درسي امروزي در اين رشته دانست .

 

اويلر كسي است كه معماي پل هاي كونيگسبرگ را حل كرد .

 

او بيش از 30 سال از زندگي خود را در روسيه گذراند و روز 7 سپتامبر سال 1783 در پترزبورگ در گذشت .

 

+ نوشته شده توسط آرمان در چهارشنبه بیست و چهارم مرداد 1386 و ساعت 14:22 | آرشیو نظرات

زندگی نامه ی فیثاغورث

فيثاغورث (حدود سال هاي 580 تا 500 پيش از ميلاد ) ، رياضي دان و فيلسوف يونان باستان ، در ساموس متولد شد . در جواني ، براي مطالعه ي دانش كاهنان مصري ، به آن سرزمين سفر كرد . او در بابل هم بود و در آنجا ، در طول 12 سال ، توانست اختر شماري (تنجيم) و اختر شناسي (نجوم) كاهنان بابلي را فرا گيرد . بعد از بابل ، به جنوب ايتاليا و سپس سيسيل رفت و در آنجا مكتب فيثاغوري را بنيان گذاشت كه سهم پر ارزشي در پيشرفت رياضيات و اخترشناسي داشت . فيثاغورث و شاگردان او ، به هندسه چهره ي علمي دادند . به جز قضيه اي كه به نام او مشهور است ، اثبات قضيه ي مربوط به مجموع زاويه هاي مثلث ، مساله ي مربوط به پوشش ها – يعني تقسيم صفحه به چند ضلعي هاي منتظم - ،حل هندسي معادله ي درجه دوم و طريقه ي ساختن شكلي كه با شكل مفروض متشابه و با شكل مفروض ديگر هم ارز باشد ، نيز به فيثاغورث منسوب است .

 

در مكتب فيثاغوري ، عرفان عددي رشد زيادي كرد . قبول نسبت هاي كمي ، به عنوان ماهيت همه ي چيز ها ، و جدا شدن از واقعيت هاي عيني و مادي ، اين مكتب را به سمت ذهن گرايي سوق داد . فيثاغورث مي آموخت كه ، معيار هر چيز مادي و غير مادي ، عبارت است از عدد و بستگي هايي كه بين عدد ها وجود دارد . به اعتقاد فيثاغورث ، حتي مفهوم هاي به كلي دور از رياضيات، همچون « دوستي » ، « درستي » ، « شادي » و غيره ، را مي توان به ياري بستگي هاي عددي روشن كرد . او معتقد بود كه ، اين مفهوم ها ، چيزي جز شكل و يا نمونه ي اين بستگي ها نيستند و به ياري عدد مي توان همه ي خصلت هاي پنهاني را روشن كرد : عددي نماينده ي نيكي ، ديگري معرف بدي ، سومي معرف كاميابي و غيره . فيثاغورث اعتقاد داشت كه روح هم چيزي جز عدد نيست ، جاودان است و از يك انسان به انساني ديگر منتقل مي شود .

 

عرفان عددي فيثاغورث و دنبال كنندگان اين  راه ، لطمه هاي زيادي به پيشرفت دانش رياضي وارد آوردند .

 

 

 

+ نوشته شده توسط آرمان در شنبه سیزدهم مرداد 1386 و ساعت 10:25 | آرشیو نظرات

زندگی نامه ی پاسکال

بلز پاسكال (1623-1662) ، رياضي دان ، فيزيك دان و فيلسوف فرانسوي ، از همان دوران كودكي استعداد رياضي خود را آشكار كرد . در نوجواني نخستين قضيه هاي هندسه ي مسطحه را پيش خود كشف كرد .

 

 پاسكال ، آنچه را تا سال 1639( تا 16 سالگي) كشف كرده بود ، در سال 1640 ، در نخستين رساله ي خود به نام « نظريه ي مقطع هاي مخروطي » چاپ كرد .

 

قضيه ي پاسكال ( كه آن را در 16 سالگي كشف كرده بود ) ، يكي از اساسي ترين قضيه هاي هندسه ي تصويري معاصر است . زندگي نامه نويسان پاسكال معتقدند كه تنها يكي از اين قضيه ها كافي بود تا نام پاسكال را در رديف دانشمندان رياضي درجه ي اول قرار دهد .

 

پاسكال در رساله ي « ويژگي بخش پذيري اعداد » قاعده اي كلي ، براي بخش پذير بودن يك عدد درست بر عدد درست ديگر ، پيدا كرده است كه بر اساس محاسبه ي مجموع رقم هاي مقسوم قرار دارد . در رساله ي « مثلث حسابي » ، روش محاسبه ي ضريب هاي بسط دو جمله اي و يك رشته از قانون هاي حساب احتمال را تنظيم كرده است . ضمنا ، استدلال ها را با روش اسقراي رياضي داده است و در حقيقت ، پاسكال بود كه روش استقراي رياضي را تنظيم كرد و براي اثبات قضيه ها و حل مسئله ها به كار برد . محاسبه هاي مربوط به مساحت ها و حجم ها ، بهانه اي بود تا پاسكال به كشف حساب ديفرانسيلي و انتگرالي برسد . پاسكال در سال 1662 در حالي كه تنها 39 سال داشت ، درگذشت .

 

+ نوشته شده توسط آرمان در یکشنبه هفتم مرداد 1386 و ساعت 13:54 | آرشیو نظرات

زندگی نامه ی خوارزمی

  خوارزمي

خوارزمی از دانشمندان بزرگ رياضي جهان و اهل خوارزم بود که در حدود سالهاي 129 تا 159 شمسي متولد شد و در حدود سال 229 شمسي در گذشت . او اولين کسي است که علم جبر را کشف کرد و کتاب «الجبر و المقابله» را نوشت . مدت 400 سال کتاب رياضي وي جزو کتب مطرح در دانشگاه هاي اروپا بود . به افتخار اين دانشمند ايراني نيمه اول قرن 9 ميلادي را عصر خوارزمي ناميده اند .

کتاب هاي جبر و مقابله و المجمع و التفريق و زيج خوارزمي از کتابهاي معروف اوست و کتاب الرخامه درباره محاسبات ظل سايه آفتاب و تعيين اوقات است که پايه و اساس محاسبات مثلثات کروي گرديد .

علم کامپيوتر علم الگوريتم هاست . الگوريتم برگرفته از نام خوارزمي است به همين دليل دانشمندان علم کامپيوتر در هزاره خوارزمي او را پدر برنامه نويسي ناميده اند .

 

 

 

 

 

 

 

+ نوشته شده توسط آرمان در دوشنبه یکم مرداد 1386 و ساعت 13:50 | آرشیو نظرات

زندگی نامه کارل فردریک گاوس

  كارل فردريك گاوس (1855-1777) ، دانشمند آلماني كه معاصرانش او را « سلطان رياضيدانان» مي ناميدند . استعداد رياضي گاوس از دوران كودكي ظاهر شد . خود او ، وقتي دوران كودكيش را به ياد مي آورد ، به شوخي مي گفت : « من شمردن را پيش از حرف زدن ياد گرفتم ».

 

  گاوس ، در برانشويك ، در خانواده ي يك استاد لوله كش به دنيا آمد . آموزش هاي اوليه را در مدرسه ي محل تولد خود ، به مدت 7 سال ادامه داد . در آنجا به خاطر استعداد درخشان رياضي خود ، هميشه موجب شگفتي معلم و دوستان خود مي شد . او آموزش عالي خود را در دانشگاه گوتينگن گذراند . بعدها (1807) ، تقريبا به مدت 50 سال ، كرسي استادي رياضيات و اخترشناسي همين دانشگاه را به عهده داشت . در 19 سالگي ، وقتي كه هنوز روي نيمكت دانشجوئي نشسته بود ، كشفي مهم ارائه كرد : به طور كامل روشن كرد كه در چه حالت هايي مي توان n ضلعي منتظم را ، به كمك پرگار و خط كش ، رسم كرد . به ويژه ، با حل معادله ي

 

 x17-1= 0 توانست هفده ضلعي منتظم را ، به كمك پرگار و خط كش ، كند .

 

  به اعتراف خود گاوس ، كارهاي بغرنج و طولاني محاسبه اي (كه به اخترشناسي مربوط مي شد) ، نه تنها او را خسته نمي كرد ، بلكه موجب شادي و رضايت او هم مي شد .

 

  گاوس ، به كمك محاسبه ، توانست با چنان دقتي جاي سيارك پيرس را پيدا كند كه اخترشناسان موفق شدند ، آن را در همان جايي كه او معين كرده بود بود ، پيدا كنند .

 

  گاوس ضمن كار در ضمينه ي رياضيات ، توانست نظريه ي رشته ها و نظريه ي معادله هاي ديفرانسيلي را پيش ببرد و تكامل ببخشد . قضيه ي اصلي جبر متعلق به او است كه بنا بر آن ، هر معادله ي درجه ي n ام ، دست كم داراي يك ريشه است ، كه مي تواند ريشه اي موهومي باشد . در رساله ي « بررسي هايي درباره ي حساب » خود پايه هاي « نظريه ي عددها » را ، به صورت امروزي آن طرح ريخت . كارهاي اساسي زيادي در زمينه ي نظريه ي ديفرانسيلي عددها انجام داد . در زمينه ي فيزيك ، روي نظريه ي مغناطيس و بعضي از مساله هاي اپتيك كار كرد .

 

  در سال 1818 ، در نامه هايي كه به بعضي از دوستانش نوشته بود ، درباره ي امكان وجود هندسه ي نااقليدسي در كنار هندسه ي اقليدسي ، صحبت كرد . ولي ، با كمال تاسف ، هرگز هيچ مقاله يا رساله اي در اين باره منتشر نكرد .

 

گاوس در سال 1855 درگذشت .


بازی آنلاین


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








می توانید در سایت عضو شده و در اتاق گفت و گو با هم صحبت کنید